![](/media/lib/180/n-glioblastoma_macro-1f8863af9e1b5662b68be30a12ac949b.jpg)
Nowotwór bawi się w kotka i myszkę
6 grudnia 2013, 13:09Komórki nowotworów mózgu potrafią ukrywać się przed lekami, stwierdził zespół pracujący pod kierunkiem profesora Paula S. Mischela z University of California San Diego i Ludwig Institute for Cancer Research. Naukowcy odkryli, że komórki takie wyciszają mutacje genów, które są brane na cel przez leki przeciwnowotworowe
![](/media/lib/224/n-zacma-875f6b8cbff29d530fc91f0292524481.jpg)
Krople leczą zaćmę
6 listopada 2015, 13:52To całkowicie zmienia zasady gry w leczeniu katarakty. Zaćma formuje się przez dziesiątki lat. Możliwość jej zlikwidowania w ciągu kilku tygodni za pomocą kropli do oczu to coś niesamowitego - mówi Roy Quinlan, biolog molekularny z brytyjskiego Durham University, który nie brał udziału w najnowszych badaniach.
![](/media/lib/300/n-starszypies-db845c0520f9d7a24172c77e839ab5d8.jpg)
Warto dbać o kondycję intelektualną starszego psa
12 lutego 2018, 11:52Właściciele starszych psów mają tendencję do wybaczania im nieposłuszeństwa i uporu, mniej się z nimi bawią niż wcześniej, tłumacząc to stanem fizycznym psa. Okazuje się jednak, że w ten sposób wyrządzają zwierzęciu krzywdę. Regularne ćwiczenia umysłowe i nauka przez całe życie polepszają życie sędziwego psa i opóźniają związany z wiekiem spadek zdolności umysłowych
![](/media/lib/411/n-sciskacz-8e9a6d29211199a4baf1fa8df761d7b8.jpg)
Kwantowy ściskacz światła z MIT pracuje w temperaturze pokojowej
8 lipca 2020, 12:35Fizycy z MIT opracowali kwantowy „ściskacz światła”, który redukuje szum kwantowy w laserach o 15%. To pierwszy taki system, który pracuje w temperaturze pokojowej. Dzięki temu możliwe będzie wyprodukowanie niewielkich przenośnych systemów, które będzie można dobudowywać do zestawów eksperymentalnych i przeprowadzać niezwykle precyzyjne pomiary laserowe tam, gdzie szum kwantowy jest obecnie poważnym ograniczeniem.
![](/media/lib/564/n-zlosc-ca8d862477cc93d5ecadd3f7ca8c70b3.jpg)
Złość pomaga w osiąganiu ambitnych celów
30 października 2023, 15:34Szczęście uznawane jest za najbardziej pozytywne uczucie, stan idealny i wielu ludzi twierdzi, że ich życiowym celem jest osiągnięcie szczęścia. Jednak wiele badań pokazuje, że najlepszy dobrostan osiągamy, gdy przeżywamy różne emocje, w tym i negatywne. Grupa naukowców z Texas A&M University przeprowadziła badania, które pokazują, że uczucie negatywne – gniew – pomaga w osiąganiu trudnych celów.
Microsoftowa konkurencja dla iPoda?
7 lipca 2006, 13:51Microsoft prawdopodobnie przygotowuje usługę, która ma stanowić konkurencję dla apple'owskich iPoda oraz iTunes. Nie są znane żadne szczegóły nowego produktu z Redmond, wiadomo jedynie, że po raz pierwszy będzie można z niego skorzystać w okolicy świąt Bożego Narodzenia.
Live dla pecetów
15 marca 2007, 10:16Microsoft ogłosił, że od maja użytkownicy pecetów będą mogli skorzystać z dostępnej obecnie tylko dla Xboksa usługi Live. Zapisało się do niej już 6 milionów posiadaczy konsoli Xbox 360.
![© Ed Fladung](/media/lib/20/1198833433_096465-cb3a5d1d8c324cac32af9138588b95aa.jpeg)
Zepsuty mózg gracza
27 grudnia 2007, 23:59Co pewien czas publikowane są badania dowodzące negatywnego wpływu gier wideo na przeróżne aspekty naszego życia - zwykle poszukuje się w nich związków między dużą dawką przemocy a wzrostem agresji wśród młodzieży. Tym razem doktor Chou Yuan-hua z wydziału psychiatrii w Taipei Veterans General Hospital donosi, że gracze mogą uszkodzić sobie mózg.
![](/media/lib/34/graphene_sheet-e30b4dc111c9a8b5adec605cc3c154e2.jpg)
Bliżej grafenowej elektroniki
19 listopada 2008, 12:08Na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (UCLA) opracowano metodę pozyskiwania dużych płacht grafenu o niemal doskonałych właściwościach. Słowo "dużych" odnosi się oczywiście do skali nano, gdyż płachty te mają grubość 0,6 nanometra, a ich długość i szerokość wynoszą 20x40 mikrometrów.
![](/media/lib/43/gra-na-kompie-5d474615f390223dbab7be4aa64b7d27.jpg)
(Nie)gotowi na wszystko
16 października 2009, 08:48Często powtarza się, że zagorzali miłośnicy gier akcji biernie przyjmują przebieg wydarzeń na ekranie. Psycholodzy z Uniwersytetu Stanowego Iowa zauważają jednak, że gry wideo inaczej oddziałują na dwa rodzaje uwagi kognitywnej (dowolnej) - proaktywną i reaktywną - upośledzając wyłącznie tę pierwszą (Psychophysiology).